Indhold
Samarbejde i teams
Lær om samarbejde i teams og få tips til at styrke teamsamarbejdet
Samarbejde i teams er en proces, hvor teamets medlemmer arbejder sammen om at indfri et fælles mål.
Teamsamarbejdet indebærer, at alle deltager i teamets koordinerede og produktive aktiviteter, tager ansvar for deres opgaver og bidrag – i en fælles og målrettet indsats for at opnå de ønskede resultater.
Du får konkret viden om teamsamarbejdet med 10 tips til at styrke det
Når du har læst dette blogindlæg, ved du hvad et godt teamsamarbejde er – og hvorfor det er vigtigt.
Du får også defineret, hvad der karakteriserer et dårligt teamsamarbejde – ligesom du får 10 konkrete tips til at styrke samarbejdet i dit team.
Rigtig god fornøjelse!
Brug 3 min. og læs om udviklingsfaser: Bliv ekspert i Tuckmans teamudvikling her.
Godt teamsamarbejde
Om det gode samarbejde i teams og hvorfor det er vigtigt
Godt teamsamarbejde – eller teamwork – er et uvurderligt aktiv for enhver organisation og ethvert team. Det gode samarbejde gør det muligt for teams at arbejde effektivt og virkningsfuldt sammen – og udnytte de enkelte teammedlemmers stærke sider.
Det velfungerende teamsamarbejde bidrager desuden til et positivt arbejdsmiljø, der tilskynder til fælles dialog, videndeling og problemløsning. Samarbejdet hjælper også teams til at holde fokus på projektets mål og overholde tidsfrister – heraf også med en følelse af at have opnået noget, når teamprojektet er afsluttet.
Baseret på stærke interpersonelle relationer
Et godt og højtpræsterende teamarbejde er baseret på stærke interpersonelle relationer mellem teammedlemmerne. Når medarbejdere stoler på og hjælper hinanden – og respekterer hinandens færdigheder, er der ganske enkelt større sandsynlighed for, at de samarbejder på en produktiv måde.
Her fører det gode samarbejde til bedre beslutningstagning samt forbedret innovation og kreativitet. Heraf med mulighed for at trække på forskellige perspektiver og erfaringer for at finde frem til kreative løsninger på problemer – og nå målene.
Øger ansvarligheden i teamet
Det stærke teamwork øger også ansvarligheden i teamet. For når alle er investeret i et projekt, vil teamets medlemmer være langt mere tilbøjelige til at udføre deres opgaver til tiden – med et højt kvalitetsniveau.
Endelig modvirker et godt teamsamarbejde et dårligt arbejdsmiljø – og fører i stedet til bedre trivsel og større arbejdsglæde, da de enkelte medarbejdere føler sig langt mere forbundet med hinanden.
Brug 3 min. og styrk dit lederskab: Bliv ekspert i Golemans 6 ledelsesstile her.
Dårligt teamsamarbejde
Forstå et dårligt teamsamarbejde og konsekvenserne af det
Dårligt teamsamarbejde resulterer alt for ofte i spildte ressourcer, forsinkelser og irritable teammedlemmer, som ikke er villige til at tage ansvar for deres opgaver – og projektet som helhed.
Resultatet er desuden dårlig kommunikation mellem teammedlemmerne, manglende tillid – og heraf en stor risiko for sammenbrud i projektforløbet. Uden effektiv kommunikation er det fx vanskeligt – hvis ikke umuligt – at indgå i et koordineret og effektivt samarbejde.
Mindre engagement og mere frustration
Når teams lider under et dårligt samarbejde, kan de enkelte medarbejdere let blive uengagerede og frustrerede. Dette fører typisk til uenighed mellem teammedlemmerne – fx om de beslutninger, der allerede er truffet.
Dårligt teamsamarbejde skaber dårlige teams
I sin kerne skaber et dårligt teamsamarbejde dårlige teams, som har svært ved at identificere og udnytte de enkelte teammedlemmers færdigheder og ekspertise – hvilket gør det sværere for teamet at nå dets mål så effektivt som muligt.
Desuden mangler dårlige teams typisk klare roller og ansvarsområder – hvilket fører til forvirring blandt de involverede. Uden en etableret ramme eller struktur til at styre teamets aktiviteter er det fx svært at uddelegere opgaver – eller beslutte, hvem der har myndighed over hvilke beslutninger.
Overskredne tidsfrister eller manglende kvalitetskontrol
Endelig kan projekter uden et vellykket teamarbejde tage længere tid end forventet – eller helt mislykkes på grund af overskredne tidsfrister eller manglende kvalitetskontrol.
Resultatet af dårligt styrede projekter kan føre til betydelige økonomiske tab og skade på omdømme – hvilket øger risikoen for konflikter på arbejdspladsen, som gør det endnu vanskeligere for teams at samarbejde effektivt i fremtiden.
Brug 3 min. og bliv (endnu) klogere: Bliv ekspert i 5r modellen her.
10 tips til dig
Brug disse 10 konkrete råd til at skabe et godt teamsamarbejde
Teamsamarbejde er en vigtig del af ethvert vellykket projekt. Det velfungerende teamsamarbejde fremmer kommunikation, problemløsning og kreativitet – samtidig med at det fremmer ansvarlighed og arbejdsglæde blandt teammedlemmerne.
Godt teamarbejde kræver tillid mellem teammedlemmerne – og en vilje til kontinuerligt at forbedre samarbejdet og dele forskellige perspektiver for at finde kreative løsninger.
Her får du 10 konkrete tips til at styrke samarbejdet i dit team:
1. Skab tillid
Som skrevet ovenfor kræver det gode samarbejde indbyrdes tillid i teamet, Sørg derfor for, at alle i teamet føler sig trygge nok til at dele deres tanker, meninger og idéer uden frygt for at blive dømt eller kritiseret. Herved skaber I et åbent og samarbejdsorienteret miljø, som har stor betydning for, at kreativiteten kan trives.
2. Sæt klare mål og forventninger
Sørg for at alle i dit team forstår, hvad de skal opnå – samt deres individuelle roller og ansvar. Dette vil være med til at sikre, at opgaverne bliver udført effektivt og virkningsfuldt.
3. Fremme åben kommunikation
Opmuntre dine teammedlemmer til at tale åbent om de problemer, de støder på undervejs – så problemerne hurtigt kan identificeres og løses, før de vokser sig større senere i forløbet.
4. Skab en respektfuld kultur
Behandl hinanden med respekt – selv når I er uenige om visse emner eller fremgangsmåder. Herved fremmer I et samarbejdsmiljø, hvor alle føler sig trygge ved at dele deres meninger.
5. Omfavn og udnyt forskelligheder
Forskellige mennesker bringer forskellige kompetencer, erfaringer og fremgangsmåder med sig, hvilket kan føre til mere innovative løsninger. Søg derfor at skabe et mangfoldigt team ud fra forskellige personlighedstyper.
Brug 3 min. og lær mere om profilværktøjet DISC: Bliv ekspert i DISC-profiler her.
6. Gør beslutningstagningen fælles
Lad teammedlemmerne deltage i beslutningsprocessen, og brug den som en mulighed for at brainstorme idéer, afveje forskellige muligheder og nå til enighed om den bedste fremgangsmåde.
7. Anerkend individuelle bidrag
Anerkend hvert enkelt teammedlems unikke færdigheder, viden og hårde arbejde. Dette vil være med til at skabe en følelse af succes blandt teammedlemmerne – hvilket fremmer teamsamarbejdet i fremtiden.
8. Fejr teamets succeser
Tag jer tid til at fejre små sejre såvel som store resultater – det skaber positiv energi og ekstra motivation – og opmuntrer samtidig teammedlemmerne til fortsat at stræbe efter topkvalitet i teamarbejdet.
9. Opmuntre til feedback
Kontinuerlig kommunikation er nøglen til ethvert vellykket samarbejde. Bed teammedlemmerne om regelmæssig feedback med fokus på det aktuelle teamwork – og hvad der kan forbedres.
10. Tag ansvar
Hvert teammedlem skal tage ansvar for sit arbejde og for teamets succes som helhed. Dette bidrager til følelsen af ejerskab blandt teamets medlemmer – og motiverer dem til at gøre deres bedste.
Brug 3 min. og få 12 konkrete råd: Bliv ekspert i psykologisk tryghed her.
Styrk teamsamarbejdet
Få eksperthjælpen der styrker jeres teamsamarbejde
Du har netop læst om, hvad et godt teamsamarbejde er – og vigtigheden af det – efterfulgt af væsentlige karakteristika, der knytter sig til et dårligt samarbejde i teams.
For at hjælpe dig på vej mod et godt teamarbejde har du tilmed fået 10 håndgribelige tips, som du og dit team med fordel kan anvende i dagligdagen.
Styrk jeres samarbejde i teams med et skræddersyet forløb
Hos teamudvikling.dk hjælper vi hver dag små og store virksomheder på vejen mod et velfungerende teamsamarbejde – fx via projektteam workshops og skræddersyede udviklingsforløb for dit medarbejderteam.
Her lægger vi typisk fra start med brug af indsigtsfulde DISC-profiler – her individuelt på den enkelte medarbejder og på teamet som helhed.
Formålet er at lægge et stærkt fundament for jeres videre teamudvikling – med fælles forståelse, trivsel og succes for øje.
Hør mere om jeres muligheder – book en samtale her.
Bliv ringet op
Få et gratis opkald fra:
Martin fra Teamudvikling.dk
Vi taler om jeres ønsker og behov
Du modtager et konkret oplæg
Vi tales ved om lidt
Opkaldstider: Alle hverdage 9-17.
FAQ
Ofte stillede spørgsmål
Hvad er samarbejde i teams?
Samarbejde i teams er en proces, hvor teamets medlemmer arbejder sammen om at indfri et fælles mål.
Teamsamarbejdet indebærer, at alle deltager i teamets koordinerede og produktive aktiviteter, tager ansvar for deres opgaver og bidrag – i en fælles og målrettet indsats for at opnå de ønskede resultater.
Læs om hvad et godt team er og få 14 tips til dit teamarbejde her.
Hvad er et godt teamsamarbejde?
Et godt teamsamarbejde er kendetegnet ved effektiv kommunikation, indbyrdes respekt, tillid, videndeling og feedback. Her indebærer teamsamarbejdet, at der opstilles klare mål, at teamets medlemmer forstår hinandens roller – og tager ansvar for teamets succeser og fiaskoer.
Læs mere om samarbejde i teams og få 10 brugbare tips her.
Hvad er et dårligt teamsamarbejde?
Et dårligt teamsamarbejde er kendetegnet ved manglende respekt, tillid og nærvær, kommunikationsvanskeligheder, ineffektive beslutningsprocesser og lav moral blandt teammedlemmerne.
Dårligt teamsamarbejde fører ofte til, at det ikke lykkes at opnå de ønskede resultater og mål, der er sat for teamet.
Læs mere om samarbejde i teams og få 10 brugbare tips her.
Hvordan skaber man et godt teamsamarbejde?
Man skaber bl.a. et godt teamsamarbejde ved at:
• Skabe tillid
• Sætte klare mål og forventninger
• Fremme åben kommunikation
• Skabe en respektfuld kultur
• Omfavne og udnytte forskelligheder
Læs mere om samarbejde i teams og få 10 brugbare tips her.
Kilder & referencer
kissflow.com: What is Team Collaboration? 4 Ways to Build Team Collaboration
blog.hubspot.com: 12 Crucial Strategies for Promoting Team Collaboration
Team collaboration – Why it’s important and how to foster it