Indhold
Konflikter på arbejdspladsen
Konflikter på arbejdspladsen → Årsager, reaktioner og håndtering
Konflikter på arbejdspladsen opstår hver eneste dag – og uanset årsagen til konflikterne er de ofte forbundet med dårlig stemning, ubehag, frustration og nedsat produktivitet hos de involverede parter.
Der er dog måder at håndtere konflikter i arbejdslivet – og heraf opnå større trivsel, produktivitet og succes i det lange løb.
Du får værdifuld viden og 6 stærke kommunikationsstrategier
I dette indlæg ser vi nærmere på årsager til og reaktioner på arbejdsrelaterede konflikter – ligesom du får 6 konkrete redskaber til din egen konflikthåndtering.
Rigtig god fornøjelse!
Brug 3 min. og få 5 konkrete råd: Bliv ekspert i hvad arbejdskultur er her.
Årsager og reaktioner
Om årsager til og reaktioner på arbejdsrelaterede konflikter
Der er mange potentielle årsager til arbejdsrelaterede konflikter. Nogle af de mest almindelige er blandt andet:
- Opfattede fornærmelser eller manglende respekt
- Forskellige værdier eller overbevisninger
- Forskellige mål eller målsætninger
- Konkurrence om ressourcer
- Interpersonelle forskelle
Mennesker reagerer typisk på konflikter på en af følgende 3 måder:
Kamp
Dette indebærer en aggressiv reaktion på konflikten – ofte med ophedede udvekslinger og personlige angreb.
Flugt
Dette indebærer, at man undgår konflikten – ofte ved at trække sig tilbage fra situationen eller nægte at kommunikere med den anden part.
Kompromis
Dette indebærer at finde en mellemvej mellem de to parter – ofte ved at gøre indrømmelser eller indgå et kompromis.
Brug 3 min. og få 7 solide råd: Bliv ekspert i personligt lederskab her.
6 redskaber til dig
Styrk arbejdsmiljø og performance – brug disse redskaber
I dette afsnit får du 6 konkrete redskaber, der vil hjælpe dig i din konflikthåndtering på arbejdspladsen.
Konflikthåndtering er en vigtig kompetence på enhver arbejdsplads. Ved at bruge de følgende råd kan du hjælpe med at forebygge og løse konflikter på en konstruktiv måde:
Brug 3 min. og få 12 stærke råd: Bliv ekspert i god ledelse her.
1. Tal med den pågældende person
Hvis du er i en konflikt med en person på din arbejdsplads, kan det være nyttigt at tale direkte med vedkommende. Det kan være med til at afklare situationen og finde en måde at løse konflikten på.
2. Brug “jeg”-udtalelser
Når du kommunikerer med den anden person, skal du forsøge at bruge “jeg”-udtalelser. For eksempel: “Jeg føler mig frustreret, når du gør X”. Det kan være med til at undgå beskyldninger og få den anden person til at føle sig mere åben over for at høre dit synspunkt.
3. Undgå at fremsætte antagelser
Det er vigtigt at undgå at gøre antagelser om, hvad den anden person tænker eller føler. Prøv i stedet at spørge dem direkte. Det kan være med til at mindske misforståelser og at forhindre konflikten i at eskalere.
Brug 3 min. og læs om jeres vej til større indbyrdes forståelse: Få farverig DISC workshop her.
4. Lyt til den anden person
Det er også vigtigt at lytte til den anden persons synspunkt. Det kan hjælpe dig med at forstå deres perspektiv og finde en måde at løse konflikten på.
5. Find en gensidigt acceptabel løsning
Når man forsøger at løse en konflikt, er det vigtigt at finde en løsning, som begge parter kan acceptere. Dette kan være med til at sikre, at konflikten løses på en måde, der er retfærdig og rimelig.
6. Søg eksperthjælp til konflikthåndteringen
Er du ikke i stand til at løse konflikten på egen hånd, kan det være en fordel at søge professionel hjælp. Det kan fx være fra en intern mægler eller ekstern rådgiver, som kan hjælpe dig med at finde en løsning.
Brug 3 min. og få 7 gode råd: Bliv ekspert i hvad medarbejderudvikling er her.
Få eksperthjælp
Din vej til effektiv konfliktløsning på arbejdspladsen
Du har netop læst om konflikter på arbejdspladsen – og fået viden om typiske årsager til en konflikt mellem medarbejdere.
Dertil har du fået en række eksempler på medarbejdernes reaktioner i forbindelse med disse konflikter – ligesom du har fået 6 konkrete redskaber til din egen konflikthåndtering.
Vi hjælper jer godt i mål!
Vurderer du, at der er behov for målrettet eksperthjælp til at forebygge eller løse aktuelle konflikter på din arbejdsplads – så kan vi effektivt hjælpe dig.
Hør mere om jeres muligheder – book en samtale her.
Bliv ringet op
Få et gratis opkald fra:
Martin fra Teamudvikling.dk
Vi taler om dine ønsker og behov
Du modtager et konkret oplæg
Vi tales ved om lidt
Opkaldstider: Alle hverdage 9-17.
FAQ
Ofte stillede spørgsmål
Hvilke reaktioner er der på konflikter?
Der er mange forskellige måder at reagere på konflikter – fx bliver nogle mennesker tilbagetrukne, mens andre bliver aggressive.
Generelt vil de fleste konflikter dog fremkalde en eller flere af følgende reaktioner:
• Frygt
• Vrede
• Tristhed
• Frustration
Du kan også læse om konflikter på arbejdspladsen her.
Hvad er konfliktnedtrappende kommunikation?
Konfliktnedtrappende kommunikation er en kommunikationsproces mellem to eller flere parter med henblik på konstruktivt at løse en konflikt.
Denne form for kommunikation anvendes typisk i tilfælde, hvor de involverede parter i konflikten ønsker at finde en løsning, der er tilfredsstillende for alle parter.
Du kan også læse om konflikter på arbejdspladsen her.
Kilder & referencer
atlasstaffing.com: 6 common workplace conflicts and how to deal with them
hrcloud.com: 7 Tips on How to Manage and Resolve Conflict in the Workplace