Konflikter på arbejdspladsen: 7 tips til konflikthåndtering

Konflikter på arbejdspladsen ⭐ | ✓ Få viden om årsager og reaktioner! | ✓ 7 redskaber til konflikthåndtering! | ✓ Læs med her.

Forfatter: Martin Haastrup Ishøi

Konflikter på arbejdspladsen

Konflikter på arbejdspladsen → Årsager, reaktioner og håndtering

Konflikter på arbejdspladsen opstår hver eneste dag – og uanset årsagen til konflikterne er de ofte forbundet med dårlig stemning, ubehag, frustration og nedsat produktivitet hos de involverede parter.

Der er dog måder at håndtere konflikter i arbejdslivet – og heraf opnå større trivsel, produktivitet og succes i det lange løb.

Du får værdifuld viden og 6 stærke kommunikationsstrategier

I dette indlæg ser vi nærmere på årsager til og reaktioner på arbejdsrelaterede konflikter – ligesom du får 6 konkrete redskaber til din egen konflikthåndtering.

Rigtig god fornøjelse!

Konflikter på arbejdspladsen mellem kollegaer skaber et dårligt arbejdsmiljø.
Konflikthåndtering på arbejdspladsen: Det er vigtigt at vide, hvordan man kan forhindre, at konflikter opstår – fx ved at kommunikere åbent og ærligt med kollegerne eller ved at opstille klare regler og procedurer. Det er dog lige så vigtigt at have effektive redskaber til at håndtere konflikterne, når de opstår.

Brug 3 min. og få 5 konkrete råd: Bliv ekspert i hvad arbejdskultur er her.

Årsager og reaktioner

Om årsager til og reaktioner på arbejdsrelaterede konflikter

Der er mange potentielle årsager til arbejdsrelaterede konflikter. Nogle af de mest almindelige er blandt andet:

  • Opfattede fornærmelser eller manglende respekt
  • Forskellige værdier eller overbevisninger
  • Forskellige mål eller målsætninger
  • Konkurrence om ressourcer
  • Interpersonelle forskelle

Mennesker reagerer typisk på konflikter på en af følgende 3 måder:

Kamp

Dette indebærer en aggressiv reaktion på konflikten – ofte med ophedede udvekslinger og personlige angreb.

Flugt

Dette indebærer, at man undgår konflikten – ofte ved at trække sig tilbage fra situationen eller nægte at kommunikere med den anden part.

Kompromis

Dette indebærer at finde en mellemvej mellem de to parter – ofte ved at gøre indrømmelser eller indgå et kompromis.

Chef holder stående møde med medarbejdere om aktuel konfliktsituation.
Mennesker er forskellige: I konfliktsituationer reagerer vi dog typisk ved enten at kæmpe, flygte eller gå på kompromis. Læs videre – og grib de 6 gode løsninger som du med fordel kan bruge i din konflikthåndtering på arbejdspladsen!

Brug 3 min. og få 7 solide råd: Bliv ekspert i personligt lederskab her.

6 redskaber til dig

Styrk arbejdsmiljø og performance – brug disse redskaber

I dette afsnit får du 6 konkrete redskaber, der vil hjælpe dig i din konflikthåndtering på arbejdspladsen.

Konflikthåndtering er en vigtig kompetence på enhver arbejdsplads. Ved at bruge de følgende råd kan du hjælpe med at forebygge og løse konflikter på en konstruktiv måde:

Konflikthåndtering mellem chef og medarbejder i mødelokale.
Konflikter kan i værste fald føre til øget sygefravær, tab af dygtige medarbejdere, reduceret produktivitet – og fiasko for arbejdspladsen som helhed. Så det betaler sig at håndtere konflikter – hurtigt og effektivt. Brug de 6 enkle værktøjer til at forebygge og løse konflikter, så du opnår større trivsel, produktivitet og succes.

Brug 3 min. og få 12 stærke råd: Bliv ekspert i god ledelse her.

1. Tal med den pågældende person

Hvis du er i en konflikt med en person på din arbejdsplads, kan det være nyttigt at tale direkte med vedkommende. Det kan være med til at afklare situationen og finde en måde at løse konflikten på.

2. Brug “jeg”-udtalelser

Når du kommunikerer med den anden person, skal du forsøge at bruge “jeg”-udtalelser. For eksempel: “Jeg føler mig frustreret, når du gør X”. Det kan være med til at undgå beskyldninger og få den anden person til at føle sig mere åben over for at høre dit synspunkt.

3. Undgå at fremsætte antagelser

Det er vigtigt at undgå at gøre antagelser om, hvad den anden person tænker eller føler. Prøv i stedet at spørge dem direkte. Det kan være med til at mindske misforståelser og at forhindre konflikten i at eskalere.

Brug 3 min. og læs om jeres vej til større indbyrdes forståelse: Få farverig DISC workshop her.

4. Lyt til den anden person

Det er også vigtigt at lytte til den anden persons synspunkt. Det kan hjælpe dig med at forstå deres perspektiv og finde en måde at løse konflikten på.

5. Find en gensidigt acceptabel løsning

Når man forsøger at løse en konflikt, er det vigtigt at finde en løsning, som begge parter kan acceptere. Dette kan være med til at sikre, at konflikten løses på en måde, der er retfærdig og rimelig.

6. Søg eksperthjælp til konflikthåndteringen

Er du ikke i stand til at løse konflikten på egen hånd, kan det være en fordel at søge professionel hjælp. Det kan fx være fra en intern mægler eller ekstern rådgiver, som kan hjælpe dig med at finde en løsning.

Teammedlemmer arbejder med at finde fælles løsninger på konflikter på arbejdet.
Konflikter mellem kollegaer er uundgåelige: Men ved at bruge ovenstående tips kan du bidrage til at forebygge og finde fælles løsninger på konflikter – på en konstruktiv og holdbar måde.

Brug 3 min. og få 7 gode råd: Bliv ekspert i hvad medarbejderudvikling er her.

Få eksperthjælp

Din vej til effektiv konfliktløsning på arbejdspladsen

Du har netop læst om konflikter på arbejdspladsen – og fået viden om typiske årsager til en konflikt mellem medarbejdere.

Dertil har du fået en række eksempler på medarbejdernes reaktioner i forbindelse med disse konflikter – ligesom du har fået 6 konkrete redskaber til din egen konflikthåndtering.

Vi hjælper jer godt i mål!

Vurderer du, at der er behov for målrettet eksperthjælp til at forebygge eller løse aktuelle konflikter på din arbejdsplads – så kan vi effektivt hjælpe dig.

Hør mere om jeres mulighederbook en samtale her.

FAQ

Ofte stillede spørgsmål

Hvilke reaktioner er der på konflikter?

Der er mange forskellige måder at reagere på konflikter – fx bliver nogle mennesker tilbagetrukne, mens andre bliver aggressive.

Generelt vil de fleste konflikter dog fremkalde en eller flere af følgende reaktioner:

• Frygt
• Vrede
• Tristhed
• Frustration

Du kan også læse om konflikter på arbejdspladsen her.

Hvad er konfliktnedtrappende kommunikation?

Konfliktnedtrappende kommunikation er en kommunikationsproces mellem to eller flere parter med henblik på konstruktivt at løse en konflikt.

Denne form for kommunikation anvendes typisk i tilfælde, hvor de involverede parter i konflikten ønsker at finde en løsning, der er tilfredsstillende for alle parter.

Du kan også læse om konflikter på arbejdspladsen her.

Kilder & referencer

atlasstaffing.com: 6 common workplace conflicts and how to deal with them

hrcloud.com: 7 Tips on How to Manage and Resolve Conflict in the Workplace

forbes.com: 5 Keys of Dealing with Workplace Conflict

wrike.com: How to Deal With Conflict in the Workplace

Bedøm: Klik på stjernerne

Gns. / 5. Antal:

Vær den første til at bedømme

Skriv en kommentar