Indhold
Hvad er god ledelse?
Få svar på hvad god ledelse er og styrk dit lederskab med 7 tips
Der findes mange forskellige definitioner på, hvad god ledelse er – og heraf hvilke egenskaber en god leder mestrer.
Blandt de mest udbredte kendetegn ved god ledelse finder du lederens evne til at:
- Være beslutningsdygtig og autentisk
- Motivere, engagere og inspirere andre
- Tage ansvar og gå foran med et godt eksempel
- Have en klar vision og kommunikere den effektivt
Disse er blot nogle af de egenskaber, der kendetegner en god leder, men der er mange andre.
Uanset egenskaber og kendetegn så er god ledelse afgørende for enhver organisation eller gruppe for at få succes.
Ganske enkelt fordi en leder er den, der både direkte og indirekte sætter tonen og retningen for alle andre – med ord og handling.
Til dig der ønsker at udvikle dine lederevner, får du i næste afsnit 7 konkrete tips.
Rigtig god fornøjelse!

Brug 3 min. og få 10 super råd: Bliv ekspert i hvad lederudvikling er her.
7 tips til dig
Styrk dit daglige lederskab med 7 konkrete tips
Der er lavet et utal af undersøgelser blandt medarbejdere og ledergrupper med fokus på, hvad der egentlig definerer god ledelse.
Der er visse forskelle og ligheder, alt efter hvem du spørger – men der er ingen tvivl om, at der i dag stilles særdeles høje krav til den moderne lederrolle.
Ud fra disse undersøgelser har vi samlet 7 konkrete tips, som du med fordel kan bruge i din egen lederudvikling:
1. Sæt klare mål og kommunikér dem
Tvetydighed er en fjende af god ledelse. Vær klar over, hvor du vil hen og hvad du ønsker at opnå – og kommunikér det til dit team på en måde, der engagerer og motiverer dem.
2. Vær beslutningsdygtig
Gode ledere er ikke bange for at træffe beslutninger – selv i vanskelige situationer. De ved, at det er vigtigt at være beslutningsdygtig for at bevare fremdriften.
3. Tag ansvar
En god leder tager ansvar for både succeser og fiaskoer. Det viser, at du er engageret i dit team og i organisationen – og at du er villig til at lære af dine fejltagelser.
4. Vær en inspirationskilde
En god leder er en person, som andre har lyst til at følge. De har en klar vision, kommunikerer den på en inspirerende måde og går foran med et godt eksempel.
5. Vær ærlig og autentisk
Medarbejdere ønsker at arbejde med ledere, de kan stole på. Vær ærlig og gennemsigtig i din kommunikation – det skaber teamets tillid og respekt.
6. Opmuntre til feedback
En god leder ved, at feedback er afgørende for både personlig og professionel udvikling. Opmuntre til åben og ærlig feedback fra dit team – lyt og lær – det vil styrke dit lederskab.
7. Håndtér konflikter
En god leder ved, hvordan man håndterer konflikter på en konstruktiv måde. De er ikke bange for at føre vanskelige samtaler – det viser, at du bekymrer dig om jeres arbejdsmiljø, fællesskab og organisationen.
Brug 3 min. og få 7 gode råd: Bliv ekspert i rollen som ny leder her.
Brug 3 min. og styrk dit lederskab: Bliv ekspert i Golemans 6 ledelsesstile her.
Styrk dit lederskab
Jagt den gode ledelse – få effektiv hjælp til din lederudvikling
Du har netop læst om, hvad gode ledelse er – ligesom du har fået 7 konkrete tips til at styrke dit daglige lederskab.
Vi har ekspertisen og redskaberne!
Er du parat til at udvikle dine lederevner – fx ved hjælp af større personlig indsigt med vores DISC-profilværktøj?
Så er vi parate til at sikre dig en målrettet og effektiv proces.
Hør mere om dine muligheder – book en samtale her.
Bliv ringet op
Få et gratis opkald fra:
Jesper fra Teamudvikling.dk
Vi taler om dine ønsker og behov
Du modtager et konkret oplæg
Vi tales ved om lidt
Opkaldstider: Alle hverdage 9-17.
FAQ
Ofte stillede spørgsmål
Hvad er god ledelse?
Blandt de mest udbredte kendetegn ved god ledelse finder du lederens evne til at:
• Være beslutningsdygtig og autentisk
• Motivere, engagere og inspirere andre
• Tage ansvar og gå foran med et godt eksempel
• Have en klar vision og kommunikere den effektivt
Disse er blot nogle af de egenskaber, der kendetegner en god leder, men der er mange andre.
Du kan også læse mere om hvad god ledelse er her.
Hvad er dårlig ledelse?
Dårlig ledelse kan have store konsekvenser for både den enkelte og organisationen som helhed.
Blandt de mest almindelige træk ved dårlig ledelse er:
• At være alt for kontrollerende, autoritær og detailstyrende (læs også om micromanagement)
• Manglende integritet, ærlighed og gennemsigtighed i kommunikationen
• Ikke at tage ansvar for fejl eller forkerte beslutninger
• Nægter at lytte til feedback eller ideer fra andre
Du kan også læse om at være ny som leder og få gode råd her.
Kilder & referencer
forbes.com: 10 Unique Perspectives On What Makes A Great Leader
blog.vantagecircle.com: 25 Leadership Qualities That Makes You A Good Leader
michaelpage.com: 8 Must-Have Qualities of an Effective Leader