Hvad er konflikthåndtering? 3 gode råd til dig og dit team!

Konflikthåndtering ⭐ | ✓ Hvad er konflikthåndtering? | ✓ Få 3 gode råd til at løse personlige og faglige konflikter! | ✓ Læs med her.

Forfatter: Jesper Arp-Hansen

Hvad er konflikthåndtering?

Få viden om hvad konflikthåndtering er og få 3 gode råd

Konflikthåndtering er processen med at løse konflikter, uenigheder eller forskelle mellem to eller flere parter. Konflikthåndteringen kan ske gennem forhandling, mægling eller på anden vis.

Når der fx opstår en konflikt på arbejdspladsen, er det grundlæggende vigtigt at håndtere konflikten på en respektfuld og konstruktiv måde. Dette kan bidrage til at undgå yderligere uoverensstemmelser, spændinger og problemer – og bevare en god relation mellem parterne.

Du får 3 gode råd til at løse personlige og faglige konflikter

Der findes forskellige tilgange til konflikthåndtering – og den bedste fremgangsmåde afhænger af situationen.

I det næste afsnit får du 3 gode råd til at løse personlige og faglige konflikter på din arbejdsplads.

Rigtig god fornøjelse!

Visualisering af spørgsmålet; Hvad er konflikthåndtering
Vidste du: Ordet ‘konflikt’ stammer fra de latinske ord conflictus, som betyder ‘sammenstød’ – og confligere, som betyder ‘at støde sammen’.

Brug 3 min. og få 7 stærke tips: Bliv ekspert i hvordan du skaber en sund arbejdskultur her.

3 råd til dig

Når du og dine kollegaer effektivt skal håndtere konflikter

Det er svært at undgå konflikter på arbejdspladsen – og når du står i en konkret konfliktsituation, som skal håndteres på egne eller andres vegne, kan det være svært at vide, hvordan man skal handle.

Uanset om der er tale om personlige konflikter eller en konflikt, der udspringer af en faglig uoverensstemmelse.

Her er 3 gode råd, der kan hjælpe dig med at agere hensigtsmæssigt i din konfliktløsning:

Konflikthåndtering mellem chef og medarbejder
Du skal håndtere konflikter med det samme: Vent ikke med en uenighed eller konflikt mellem medarbejdere til et senere tidspunkt. Mange konflikter vokser sig kun større over tid – og bidrager til et dårligt arbejdsmiljø!

Brug 3 min. og få 10 konkrete tips: Bliv ekspert i at tackle konflikter mellem ledere her.

1. Kommunikér åbent og ærligt

Når du kommunikerer med den eller de personer, som konflikten involverer, er det vigtigt at være åben og ærlig.

Det betyder, at du udtrykker dine tanker og følelser på en klar måde – uden at være vred og aggressiv i din adfærd og dit kropssprog.

Det kan her være nyttigt at starte med at sige, hvad du tænker og føler – fx “Jeg føler mig frustreret, fordi…” eller “Jeg tror, at det, der skete, var…”.

2. Lyt til hinandens synspunkter

For at løse en konflikt er det vigtigt at forstå konflikten fra den anden persons perspektiv. Så sørg for at lytte opmærksomt til den anden parts synspunkter.

Nogle gange er det eneste, der er nødvendigt for at løse konflikten, at parterne bliver og føler sig hørt.

Dette kan hjælpe med at identificere problemets rod og finde en løsning, som alle er tilfredse med.

3. Vær villig til at indgå kompromiser

Den bedste måde at løse en konflikt på er i mange tilfælde, at finde et kompromis, som alle kan blive enige om og acceptere.

Det betyder, at hver part i konflikten er villig til at give afkald på noget for at nå frem til en aftale for fremtiden.

Det er naturligvis ikke altid muligt eller ønskeligt at finde et kompromis. Men hvis begge parter er villige til at forsøge, kan det ofte være den bedste måde at løse konflikten på.

Team taler om medarbejderudvikling
God konflikthåndtering: Er kendetegnet ved, at der findes en løsning, der er acceptabel for alle parter, der er involveret i konflikten. En løsning på en konflikt kan fx ske gennem forhandling eller mægling.

Brug 3 min. og få 7 solide råd: Bliv ekspert i personligt lederskab her.

Hjælp til løsning

Din konfliktløsning er afgørende for arbejdsglæde og fremdrift

I dette blogindlæg har du fået definitionen på hvad konflikthåndtering er – og du har oveni fået 3 god råd til, hvordan du kan løse personlige og professionelle konflikter på din arbejdsplads.

Brug for hjælp og sparring til konflikthåndtering?

Hvis du har brug for hjælp til at løse en konkret konfliktsituation – eller mangler du sparring på dine konflikthåndteringsevner, så er vi altid klar til at hjælpe dig.

Vi har mange års erfaring med at forstå konflikter på danske arbejdspladser – og ikke mindst effektivt håndtere forskellige typer af konflikter og samarbejdsmæssige udfordringer blandt medarbejdere og ledere.

Hør mere om dine mulighederbook en samtale her.

FAQ

Ofte stillede spørgsmål

Hvad er konflikthåndtering?

Konflikthåndtering er processen med at løse konflikter, uenigheder eller forskelle mellem to eller flere parter.

Konflikthåndteringen kan ske gennem forhandling, mægling eller på anden vis.

Du kan også læse mere om hvad konflikthåndtering er her.

Hvad er god konflikthåndtering?

God konflikthåndtering er kendetegnet ved, at der findes en løsning, der er acceptabel for alle parter, der er involveret i konflikten.

En løsning på en konflikt kan fx ske gennem forhandling eller mægling.

Du kan også læse mere om hvad konflikthåndtering er her.

Kilder & referencer

peoplehum.com: What is Conflict Management?

study.com: Conflict Management – Definition, Styles & Strategies

clarke.edu: Tips for Managing Conflict

Bedøm: Klik på stjernerne

Gns. / 5. Antal:

Vær den første til at bedømme

Skriv en kommentar