Indhold
Konflikthåndtering
Vent ikke – konflikthåndtering skal ske med det samme!
Emnet konflikthåndtering er i større eller mindre grad relevant for alle danske arbejdspladser.
Faglige og personlige konflikter og uoverensstemmelser opstår hver eneste dag. Derfor er det vigtigt for både ledere og medarbejdere at have den rette indsigt og de rigtige værktøjer til at håndtere konflikter på en konstruktiv måde – nu og i fremtiden.
Kom i gang – håndtér konflikter med det samme!
Og vent ikke til et senere tidspunkt – men kom i gang med det samme! En konflikt og uoverensstemmelse mellem medarbejdere vokser sig oftest kun endnu større, hvis ikke den hurtigt bliver taget alvorligt og håndteret.
Der findes en række forskellige tilgange til konflikthåndtering – og den mest effektive tilgang vil variere afhængigt af den specifikke situation.
I dette blogindlæg får du hele 10 konkrete tips til at håndtere en konfliktsituation mellem mennesker, som du med fordel kan bruge i langt de fleste konflikter på arbejdspladsen.
Rigtig god fornøjelse!
Brug 3 min. og styrk dit lederskab: Bliv ekspert i Golemans 6 ledelsesstile her.
10 tips til konfliktløsning
Når du vil løse konflikten – konstruktivt og effektivt!
Konflikter på arbejdspladsen er uundgåelige, når forskellige synspunkter, forventninger og følelser mødes i det daglige arbejdsliv.
Alt for mange konflikter og spændinger opstår her, fordi parterne ikke tør eller ikke er gode til at kommunikere deres egne ønsker, behov, udfordringer og forventninger på en konstruktiv måde – før det er for sent.
Det er selvsagt grundlæggende vigtigt at være opmærksom på ikke at lade faglig og personlig uenighed, manglende dialog og dårlig kommunikation udvikle sig til en reel konflikt mellem mennesker.
Når en konflikt så alligevel er opstået, er det eneste rigtige at gøre at smøge ærmerne op – og håndtere konflikten.
Til formålet får du her 10 nyttige tips, som du kan bruge til at løse konflikter effektivt:
Brug 3 min. og få 5 konkrete råd: Bliv ekspert i hvad arbejdskultur er her.
1. Fastslå kendsgerningerne
Når der opstår en konflikt, er det vigtigt først at tage et skridt tilbage og se objektivt på situationen. Hvad er fakta? Hvad er der rent faktisk sket?
2. Undgå antagelser og fortolkninger
I mange tilfælde forværres konflikten yderligere af misforståelser, forkerte antagelser og forskellige fortolkninger af begivenhederne. Derfor bør man undgå at gøre antagelser om den andens hensigter, følelser og motiver.
3. Bevar roen og vær respektfuld
I en konfliktsituation er det vigtigt at bevare roen og optræde respektfuldt over for den anden person – også selv om du selv er følelsesladet. Dette vil være med til at skabe en konstruktiv atmosfære, hvor det er lettere at finde en løsning, der fungerer for alle.
4. Lyt aktivt
At lytte er en vigtig del af effektiv kommunikation og dialog – og det er især vigtigt i konfliktsituationer. Ved virkelig at lytte til den anden person får du en bedre forståelse af dennes synspunkter og følelser. Det kan være med til at skabe empati og tillid – som begge er afgørende for at løse konflikter.
5. Vær assertiv – ikke aggressiv
I en konfliktsituation er det vigtigt at være assertiv – ikke aggressiv. Det betyder, at du står op for dig selv og dine egne behov og holdninger – uden at nedgøre eller angribe den anden part.
Brug 3 min. og få konkret viden og 10 gode råd: Bliv ekspert i psykisk arbejdsmiljø her.
6. Hav fokus på fremtiden – ikke på fortiden
Når du forsøger at forstå konflikter og løse dem, er det vigtigt at fokusere på fremtiden – ikke på, hvem der har ret eller uret. Hvordan ønsker du, at situationen skal se ud fremover? Hvad kan du gøre for at få det til at ske?
7. Kommunikér åbent og ærligt
Åben og ærlig kommunikation er afgørende i enhver relation – også i arbejdsforhold. Når du kommunikerer åbent, skaber du tillid og forståelse. Det vil gøre det lettere at finde en løsning, der fungerer for alle, der er involveret i konflikten.
8. Vær villig til at gå på kompromis
Konfliktløsning handler meget ofte om at finde et kompromis, der fungerer for begge parter. Det betyder, at du måske bliver nødt til at give slip på nogle af dine egne ønsker og forventninger.
9. Bliv enige om en fælles løsning
Den bedste måde at finde en løsning, der fungerer for alle, er at blive enige om den i fællesskab. Det betyder, at alle involverede parter skal inddrages i beslutningsprocessen.
10. Følg op og tjek ind
Når I er blevet enige om en løsning, er det vigtigt at følge op og tjekke ind hos den anden part for at se, hvordan det fungerer. Det vil være med til at forhindre, at konflikten opstår igen i fremtiden.
Brug 3 min. og få 7 super tips: Bliv ekspert i hvad god ledelse er her.
Tilgang og værktøjer
Rettidig og effektiv håndtering af konflikter
Konflikthåndtering på arbejdspladsen er ofte et komplekst og følsomt emne – men med den rette tilgang og de rigtige værktøjer kan det være en effektiv måde at forbedre kommunikationen og relationerne på arbejdspladsen på.
Ved at følge de 10 tips i dette blogindlæg er du godt på vej til at løse konflikterne på en konstruktiv og positiv måde.
Brug for eksperthjælp?
Oplever du, at du har svært ved at håndtere konflikter effektivt, er det måske på tide at søge eksperthjælp.
Vores erfarne team kan yde professionel vejledning og støtte i alle aspekter af din og kollegernes konflikthåndtering.
Hør mere om jeres muligheder – book en samtale her.
Bliv ringet op
Få et gratis opkald fra:
Martin fra Teamudvikling.dk
Vi taler om jeres ønsker og behov
Du modtager et konkret oplæg
Vi tales ved om lidt
Opkaldstider: Alle hverdage 9-17.
FAQ
Ofte stillede spørgsmål
Hvordan kan man løse en konflikt?
Der er mange måder at løse en konflikt på – og afhænger af, hvor alvorlig konflikten er, og hvordan relationen mellem de to involverede personer er.
Nogle almindelige måder at løse en konflikt på er:
• indgå et kompromis som kan accepteres af begge parter
• at bruge teamudvikling, teambuilding og tillidsøvelser
• at anvende mægling, forhandling eller coaching
• at tale om konflikten med den anden part
Du kan læse mere om konflikthåndtering og få 10 gode råd her.
Hvad er konfliktnedtrappende kommunikation?
Konfliktnedtrappende kommunikation er kendetegnet ved at være åben og ærlig suppleret af aktiv lytning og vilje til at indgå kompromiser.
Det er desuden vigtigt at undgå antagelser og fortolkninger, at bevare roen, at være respektfuld og at fokusere på fremtiden frem for fortiden.
Du kan læse mere om konflikthåndtering og få 10 gode råd her.
Hvordan starter en konflikt?
Mange konflikter starter ved en misforståelse. To personer kan have forskellige antagelser eller fortolkninger af begivenheder, hvilket kan føre til yderligere misforståelser og optrappe konflikten.
Konflikter opstår i mange tilfælde også, fordi de involverede parter har forskellige behov eller mål – og ikke tør eller evner at kommunikere egne ønsker, forventninger og udfordringer på en god og konstruktiv måde.
Du kan læse mere om konflikthåndtering og få 10 gode råd her.
Hvad er nogle almindelige årsager til konflikter på arbejdspladsen?
Der er mange potentielle årsager til konflikter på arbejdspladsen, fx forskellige værdier eller mål, personlighedskonflikter, dårlig kommunikation, stress og dårlig ledelse.
Du kan læse mere om konflikthåndtering og få 10 gode råd her.
Kilder & referencer
thebalancemoney.com: Conflict Management – Definition, Skills, and Examples
hrcloud.com: 7 Tips on How to Manage and Resolve Conflict in the Workplace
managementstudyguide.com: Understanding conflict & how to prevent it